
ZAKLJUČCI SA 6. NAUČNO-STRUČNOG
SKUPA "PUT I ŽIVOTNA SREDINA" KOJI JE ODRŽAN 2019. GODINE:
- Metodologija izrade planske i projektne dokumentacije.
Neophodnost multidisciplinarnog pristupa problemu i određivanja
jasne hijerarhijske strukture. Definisanje procedura i pravila
za izradu planske dokumentacije.
- Neophodnost izrade odgovarajuće regulative u formi pravilnika,
podzakonskih akata, procedura za rehabilitaciju (održavanje)
postojeće putne mreže. Posebnu pažnju potrebno je posvetiti
održavanju sistema za odvodnjavanje (npr. separatori), kako
bi se obezbedila njihova efikasnost i učinak predviđen projektnom
dokumentacijom.
- Značaj istražnih radova u različitim fazama izrade projektne
dokumentacije. Definisati program istražnih radova od početne
do krajnje faze projektovanja, odnosno od Generalnog projekta
pa sve do Projekta za izvođenje.
- Uticaj klimatskih promena, kako u projektima novogradnje,
tako i u procesu rehabilitacije postojeće mreže. Neophodnost
korišćenja inoviranih podloga u pogledu padavina, vodostaja
i proticaja i potrebnih kapaciteta sistema za odvodnjavanje.
Za postojeće objekte neophodan je sistematski pristup identifikaciji
rizika na mreži i prilagođavanju putne mreže novim uslovima
okruženja.
- Neophodnost razmene iskustava svih struka koje su bile
na bilo koji način uključene u proces realizacije kapitalnih
objekata putne infrastrukture u Srbiji. Iskustva stečena
na realizaciji objekata iz prethodnog ciklusa kapitalnih
ulaganja, neophodno detaljno analizirati kako bi se izbegle
greške slične prirode u budućnosti na izvođenju narednih
koridora.
- Neophodno je formulisati program za detaljno istraživanje
efekta korišćenja električnih vozila na zaštitu životne
sredine.
- Neophodno je formulisati program za detaljno istraživanje
uticaja saobraćaja na zagađenje neposredne okoline puta,
u zavisnosti od PGDS-a, strukture vozila u saobraćajnom
toku i sl. Posebnu pažnju je potrebno posvetiti zaštiti
vodoizvorišnih zona. Potrebno je uskladiti uslove zaštite
duž cele deonice infrastrukturnih sistema. Takođe, pažnju
posvetiti i zaštiti malih i ugroženih životinjskih vrsta.
- Potrebno je definisati strateški pristup za primenu recikliranih
i alternativnih materijala u izgradnji i održavanju putne
infrastrukture. Potrebno je na nivou države izraditi strategiju,
po ugledu na pojedine lokalne samouprave koje istu imaju.
- Potrebno je definisati program za permanentno istraživanje
uticaja vremenskih neprilika na efikasno odvajanje saobraćaja,
kao i edukaciju korisnika na probleme bezbednosti vožnje
u specifičnim uslovima odvijanja saobraćaja (magla, snežne
padavine i led, poplave i sl.).
Naučni odbor skupa
"Put i životna sredina"
* * *
Iz izlaganja Đorđa Mitrovića na
svečanom otvaranju 5. skupa"Put i životna sredina",
2017.
Dobro došli na peti naučno – stručni
skup "Put i životna sredina". Okupljanja i razmena
iskustava stručnjaka Srbije i regiona koje povezuje problematika
odnosa životne sredine i putne privrede sa najrazličitijih
aspekata ima višedecenijsku tradiciju i dozvolite mi da vas
ukratko podsetim, odnosno upoznam sa istorijom naših druženja.
Naučno – stručni skup "Put i životna
sredina" je nastao na inicijativu asistenta Građevinskog
fakulteta u Beogradu pokojnog magistra Milana Veljkovića,
koji je još u studentskim danima, kasnih osamdesetih uvideo
značaj uticaja puta na okruženje izradom seminarskih i naučnih
radova koji obrađuju problematiku buke od drumskog saobraćaja
i negativne posledice koje izaziva na ekološke potencijale.
Savetovanje je, pod imenom Prvi jugoslovenski naučno
– stručni skup Put i životna sredina održan na Žabljaku, aprila
1994. godine, u organizaciji Društva za puteve VIA
VITA, Građevinskog fakulteta u Beogradu i Instituta za puteve,
Beograd. Učesnici su se upoznavali sa principima zaštite životne
sredine i prepoznavali njihove specifičnosti u projektovanju
puteva, a sve u skladu sa prvom regulativom usvojenom u našoj
zemlji koja se ticala životne sredine, Zakon o zaštiti životne
sredine iz 1991. I Zakon o proceni uticaja iz 1992.
Drugi skup, održan
na istom mestu, ali uz povoljnije vremenske uslove, učesnici
prvog savetovanja će znati šta se pod tim podrazumeva, održan
je juna 1998. Godine i tu su prezentovana prva iskustva
stručnjaka u izradi prethodnih i detaljnih analiza uticaja
puta na životnu sredinu. Buka je ušla u prvi plan, kao najznačajniji
uticaj koji generiše saobraćaj na putevima kroz primere modelovanja
i rešenja zaštite utemeljena na stranim, pre svega nemačkim
iskustvima. Bilo je nekoliko radova koji prezentuju iskustva
sanacije klizišta na putevima, kao primera uticaja okruženja
na izgrađene konstrukcije.
2002., na Trećem skupu, takođe
na Žabljaku, bila je zastupljena briga o ugrožavanju
biodiverziteta od strane izgradnje, eksploatacije i samog
prisustva puteva kao objekata- Tu smo se prvi put susreli
sa specifičnostima socijalnih posledica odnosa puta i ljudske
zajednice.
Mesto okupljanja stručnjaka
i naučnika četvrtog skupa, juna 2006, u istoj organizaciji
kao prethodna tri, bila je planina Tara.
Od usvajanja novog, savremenijeg, seta zakona vezanih za zaštitu
životne sredine uopšte, prošle su nepune dve godine, a izrada
prateće regulative bila je u završnoj fazi i diskusije o njihovoj
primenjivosti su obeležile ovo savetovanje. Na Tari smo se
prvi put susreli sa mogućnostima primene sekundarnih sirovina
i naprednih tehnologija u izgradnji i održavanju putne mreže,
sa posebnim osvrtom na nusprodukte termoenergetskih postrojenja,
poznate kao leteći pepeo.
Usled raznih objektivnih i drugih razloga
do ovakvog vida okupljanja nije došlo u narednih 11 godina
i tako smo došli do Vršca 2017. kada, sudeći po prispelim
radovima, a i vremenskom periodu od prethodnog skupa, možemo
očekivati značajan pomak, pre svega u praksi zaštite od uticaja
izgradnje i održavanja putne mreže sa mnogobrojnim iskustvima
sa gradilišta širom Srbije, kao i uvođenja potrebe praćenja
stanja životne sredine tokom eksploatacije, poznatog pod izrazom
monitoring. Želim da naglasim da radovi koji razmatraju uticaj
životne sredine na mrežu puteva, kao posledica klimatskih
promena, ne bih da ulazim u njihove uzroke, stiže na velika
vrata, kroz razmatranje posledica pojave snežnih nanosa, poplava,
bujica i već pomenutih klizišta.
Na kraju, dozvolite mi da pomenem imena
ljudi koji su u značajnoj meri doprineli postojanju i dogovečnosti
ovog skupa. To su pre svega pok. Profesor doktor Petar Mitrović,
dugogodišnji predsednik Društva za puteve i Instituta za puteve,
doktor Slobodan Smiljanić i magistar Vladeta Vujanić, oba
iz Instituta za puteve.


Kontakt:
Srpsko društvo za puteve “Via-Vita”,
Bulevar Peka Dapčevića 45, 11000 Beograd, Srbija
Кontakt osoba: Vesna Mitreski
Тel/fax: +381 11 2493 134, Email: sdp.viavita@gmail.com,
Email: sdp@via-vita.rs
Коngresna agencija:
Оmnibus, Tel: +381 63 250 669, +381 11 451 4662
Кontakt osoba: Dejan Vlaškalić
Email: office@putizivotnasredina.rs,
dejan@omnibus.rs
|